donderdag 19 april 2018

Borduren hip


Zoals de oplettende volgers op Facebook hebben kunnen zien heeft Plume sinds kort ook borduurpakketten in het assortiment. We kennen allemaal wel de geborduurde beertjes en poezenpatronen in kruissteek van vroeger. Dat is althans waar ik het mee associeer. Deze vond ik helemaal niet zo aantrekkelijk. Hoewel er natuurlijk ook heel mooie borduurwerken in de stijl van die tijd zijn. Ik herinner me nog de oude kussentjes bij mijn oma op de bank. Die vond ik er heel druk en donker uitzien en het deed voor mij heel stoffig aan. De laatste tijd zie ik zoveel inspirerends langskomen op het vlak van borduren dat ik er toch echt meer mee wilde doen. Heel wat anders dan de stoffige donkere groenbruine kussens op de bank bij mijn oma.


Zoals met de meeste handwerkvormen is ook het imago van borduren flink afgestofd. Borduren is terug en helemaal hip. Een trend die je veel ziet is het borduren op haak en breiwerk of op andere handwerkvormen. Maar ook borduurwerkjes in de bekende borduurringen zie je steeds meer terug. Borduurringen zijn eigenlijk bedoeld om de stof waar je op borduurt strak te houden. Maar de laatste tijd zie je dat borduurwerk vaak gemaakt wordt in de hoepel en dat het met hoepel en al opgehangen wordt aan de muur. Vooral leuk als je veel hoepeltjes en in verschillende maten bij elkaar hangt. Ziet er heel hip en retro uit. Op instagram kun je talloze voorbeelden vinden van ontwerpers van borduurwerk die op deze manier gemaakt worden. Zo leuk en inspirerend!


De pakketjes van Stitchonomy zijn ook in deze stijl. Je maakt ze in de hoepel en hangt ze op. Ik dacht er al een poos over om borduren toe te voegen aan de webshop, maar wist niet precies te bedenken op welke manier. Maar toen ik deze pakketten tegen kwam bij de groothandel was ik verkocht en besloot ik het onderdeel borduren op deze manier te introduceren. De stijl van Stitchonomy is vrolijk, fleurig en van deze tijd. En daarbij niet moeilijk om te maken. Een kruissteek maken kunnen we eigenlijk allemaal wel, maar de kleuren en het ontwerp maken het tot iets bijzonders. 








Er zijn al 4 verschillende pakketten verkrijgbaar in de webshop. Allemaal in een hoepel van 15 cm. Het borduurassortiment zal verder uitgebreid worden, dus als je geïnteresseerd bent houd dan zeker de blog/website/facebookpagina in de gaten.


Zelf kon ik het niet laten en heb ik een pakketje open getrokken om zelf te maken.








Ik word hier zo vrolijk van. Stiekem vind ik het zelfs nog een tikje rustgevender dan haken. Ik als die-hard haakfan ben dus nu ook borduurfan. :-)


Wat vinden jullie van borduren? Laat het me weten in een reactie hieronder, want ik ben er heel nieuwsgierig naar. 




Liefs, 
Veronique












Geen opmerkingen:

Een reactie posten