vrijdag 16 februari 2018

Reliëfkussen

Een van mijn lopende projecten is deze. Ik ben er afgelopen zomer aan begonnen. Vervolgens heeft het een hele poos stil gelegen. Onlangs heb ik hem weer opgepakt. 




Toen ik eraan begon wilde ik eens iets maken met een structuursteek. Die vind ik vaak niet zo mooi voor een sjaal of kledingstuk, omdat je een dikke lap stof krijgt. Maar een kussen voor op de bank leek me wel wat. Ik heb eigenlijk al heel veel kussens, maar nog geen die ik zelf heb gehaakt. Ook wilde ik een stoer garen met een robuuste look. Het werd Lammy Jeans in de kleur "army". 

Op internet had ik al eens wat voorbeelden van een reliëfsteek langs zien komen waarbij het optisch lijkt alsof je gehaakte lap gewoven is. Ik heb hier mijn eigen variant op gemaakt. Ook in de Haakbijbel vind je veel voorbeelden van structuursteken. Ik vind het een fijn boek voor inspiratie voor steken en haaktechnieken. En vaak als ik een idee op internet tegenkom ga ik in dit haakboek op zoek naar de steek die erbij past en ga ik lekker experimenteren. 

Ik begon met het haken van een proeflap. Na een paar keer proberen was de steek naar mijn wens. 




Zie je hoe het lijkt alsof het horizontale en verticale stroken zijn? Gaaf effect toch?

Al snel kwam ik een uitdaging tegen. Met deze steek wordt je gehaakte stof erg rekbaar. Als je dit om een kussen wilt doen zul je het er strak om heen moeten trekken om het mooi glad te krijgen. Als losse lap trekt het erg in elkaar. Je kunt het niet helemaal goed platleggen en inschatten hoe strak het om je kussen komt. Het was dus moeilijk om uit te rekenen met hoeveel opzetlossen je moet beginnen om een kussenhoes van 40x40 cm te krijgen. Ik besloot dat ik het ontwerp zo zou maken dat er nog een rand omheen gehaakt kan worden om de kussenhoes op maat te maken. Je kunt dan zoveel toeren haken als nodig is om het passend te maken voor het kussen. 

Het is een heerlijke steek om mee te werken als je hem eenmaal onder de knie hebt. Weer eens wat anders dan gewoon stokjes en toch makkelijk genoeg om op de automatische piloot aan te werken. 

Inmiddels heb ik een lap helemaal af. Ik ben nu op het punt beland dat ik de rand eromheen kan gaan haken. Opnieuw kom ik een uitdaging tegen. Langs de boven- en onderkant kan ik verder haken, maar aan de zijranden moet ik op de zijkant van de reliëfstokjes haken. Ik kom nog niet helemaal uit met het verdelen van de steken. En dan moet ik ook nog bedenken in welke steek ik de rand zal haken. Gewoon stokjes? Of misschien vasten zodat het wat steviger oogt? Of doorgaan in een reliëfsteek variant? Dat wordt nog even puzzelen. Misschien wel een leuk klusje voor dit weekend... :-)




Groetjes, 
Veronique











Geen opmerkingen:

Een reactie posten